dilluns, 5 d’agost de 2013

60 anys de Turisme a Calella, anys d’oportunitat i experiències


Fragment de la meva intervenció al passi de la pel·licula "El Baldiri de la Costa" acte enmarcat dins la cel·lebració dels 60 anys de turisme:

Avui el turisme, ha esdevingut un tractor fonamental de l’economia catalana i un fenomen econòmic i social, mentre que per Calella i el clúster de l’Alt Maresme, a la costa Barcelona, aquest sector de sectors ha representat i representa el principal motor econòmic i un dels puntals de la nostra economia com a país. 

Enguany doncs, el turisme a Calella, fa anys. Si mirem enrere veurem que dins de les motivacions que van promoure aquesta transformació, va ser la fisonomia de Calella, la gràcia del municipi a cavall del mar i la muntanya, la bellesa natural de les roques, que juntament amb una extensa platja de sorra granada, són el que fan que Calella cridi la seva atenció i els captivi enormement.

De la mateixa manera que també ho van ser el clima, les possibilitats d’una vida a baix preu i, d’una forma rellevant, el caràcter obert, afable, dels calellencs, que es bolcaren a la nova oportunitat que se’ls oferia. Quan són aquí, s’allotgen, primer, als únics hotels en funcionament, el Vila i el Codina i, també, a les cases particulars, que varen obrir les seves portes i també el seu cor.

Tots aquests components van ser —tots plegats— els valors del nou producte turístic que acabava de néixer; un producte amb un ventall immens de possibilitats que ben aviat van copsar el primers alemanys i els mateixos calellencs. A nivell social, el turisme va provocar els canvis propis de tot procés de creixement econòmic i a nivell cultural, va estimular la tolerància i a nivell territorial i urbanístic, va condicionar la reordenació del territori i més quan Calella disposa d’un terme municipal petit.

Cal assenyalar que els calellencs vàrem saber oferir una hospitalitat ben entesa a aquells turistes curiosos. L’afabilitat en el tracte fou un element molt important, tant com practicar la reconeguda virtut dels catalans pels negocis.

Els calellencs varen aprofitar les oportunitats i valents, encetaren una aventura d’incert esdevenidor. Així, en pocs anys afloraran residències, nous hotels, botigues, bars, cellers i sales de festa i una munió de serveis i activitats turístiques, que faran les delícies del gremi de constructors i projectaran un llarg etcètera de noves ocupacions laborals.

Teixidors, paletes, pagesos i pescadors alternaran les seves ocupacions habituals amb les de cambrers, cuiners, grums, rentaplats, dones de fer feines o guies turístics. Tots plegats convertiran l’experiència de cada dia en el millor aprenentatge per poder fer front a la nova situació que produirà un gran esclat i que va donar una nova vida a la població.

60è aniversari de l’arribada del turisme vacacional, i recordar aquells primers turistes alemanys amb els quals la ciutat va viure una gran transformació i una enorme revolució, essent pionera d’una indústria turística que li ha donat nom a tot Europa. En el record guardem el nom d’aquells pioners com la Margot Rothe o l’Enric Teixidó i Salvà un personatge inquiet i un gran promotor turístic, una figura agegantada per la seva visió i important obra en el camp turístic i a Calella en particular.

Per celebrar aquests 60 anys hem iniciat un seguit d’actes com és la projecció de la pel·lícula Baldiri de la Costa o la visita recent , el passat dia 30 de juliol, del Cònsol Alemany a Calella , però encara ens queden un seguit d’actes als quals m’agradaria que ens poguéssiu acompanyar . 60 anys són molts anys d’esforços de molta i molta gent i creiem que val la pena que ho celebrem.