divendres, 25 d’abril de 2008

LA N-II, A LA FI TRASPASSADA



Ahir varem tenir la notícia que el Govern Espanyol i la Generalitat de Catalunya anunciaven que properament l’Estat traspassarà la N-II al Govern Català. Cal mostrar la satisfacció que tenim els que des de fa molt de temps reivindiquem aquesta necessitat.

Aquest traspàs , és essencialment, un èxit de la comarca del Maresme en el seu conjunt per la pressió que ha exercit durant molts anys i evidentment també ha estat una reivindicació històrica per part de CIU.

Llegeixo al diari El Punt que el PSC del Maresme assumeix el lideratge del procés , era d’esperar, que ara intentin fer veure que tot això és una acció generosa i una mostra més de “talante” del PSOE. El que s’obliden de mencionar és que “gràcies” al govern del PSOE quina presidència tenia Felipe Gonzalez, l’Autopista actual C-32 (inicialment programada variant ) ha sigut de peatge .

Cal contextualitzar els esdeveniments per valorar realment el que passa. El Ministeri en aquell moment MOPU , dins del seu pla de carreteres tenia previst fer la variant SENSE PEATGE de Cabrera a Palafolls, i aquest era el compromís polític.
El Ministre d’aquella època Saez de Coscolluela va anunciar que finalment i malgrat el compromís anterior passaria a ser una Autopista de peatge. Qui va acabar inaugurant-la va ser el Ministre Borrell que tot i que era català no va canviar la decisió que perjudicava als catalans i maresmencs.

El que va succeir és que amb el dèficit econòmic que va deixar els Jocs Olímpics de Barcelona varen ser assumits pel Govern Central , es va fer un canvi de promeses o compromisos pactades totes elles per la cúpula del PSC-PSOE i amb la complicitat de tots els alcaldes socialistes del Maresme , entre ells, Manel Mas el qual va ser l’únic que va treure una compensació a la negativa del Ministeri i que és l’actual ronda de Mataró , la resta d’alcaldes socialistes ho varen acceptar sense replicar. Amb l’excepció noble del llavors alcalde socialista de Malgrat de Mar Josep Mora que en tot moment va dir que no estava d’acord amb la decisió presa. Aquesta és la realitat.

Davant tot això tots els alcaldes de CIU liderats per Ramon Camp , en qualitat de President del Consell Comarcal varen presentar recurs, que fins i tot va arribar al Tribunal d’Estrasburg.

Per això crec que el PSC-PSOE haurien de tenir un paper més humil en aquesta notícia certament positiva i feliç per la comarca . El mateix crec respecte a l’Alcalde de Calella, Josep M. Juhé el qual ha fet unes declaracions, excessivament positives del fet, sense comentar en cap moment que és degut al seu partit que fins a la data no hàgim pogut gaudir d’aquesta infrastructura en condicions justes pels habitants del Maresme.

I ara què ??? doncs cal reclamar , un cop confirmat el traspàs que es comencin els treballs per a convertir la N-II en una via Urbana.
Cal recuperar aquest espai i que cada ajuntament pugui convertir-ho en un espai per al municipi.
És imprescindible garantir la construcció de calçades laterals a la C-32 per absorbir el trànsit provinent de la N-II. Cal concretar , així mateix un calendari per a l’inici de les obres i que aquestes siguin pagades per l’Estat.

Pel que fa als peatges de la C-32 , cal en primer lloc, aclarir de manera inequívoca el règim de peatges de la C-32. La nostra propostes consisteix en la gratuïtat pels habitants dels Maresme en els trajectes interns i establir un sistema de bonificacions pels residents en els desplaçaments diaris cap a Barcelona o d’altres punts fins a poder arribar a la gratuïtat.

Finalment , comentar que he llegit el Conveni que varen signar ahir la mInistra i el Conseller i d’entrada em preocupa que només figuri 400 M€ de traspàs per part de Fomento a la Generalitat , dificilment aquesta quantitat serà suficient . Em temo que potser , com amb el transvasament de l’Ebre, acabaran dient que els diners que faltin que els posi el Govern de Catalunya a compte de l’Estatut. Ho seguirem.