divendres, 21 de març de 2014

Calella al “Mapa de la Transparència de Catalunya”



Ja fa mesos, massa mesos, que la política fa “podi” en les diferents onades d’enquestes del Centre d’Investigacions Sociològiques (CIS) i apareix com el tercer problema que te Espanya, segons els enquestats.  Ja és curiós que, a diferencia de quan es tracta d’enquestes electorals, ningú posa en dubte la fiabilitat d’aquests resultats. Potser és la forma amb que alguns pretenen mostrar certa actitud receptiva cap als problemes que expressa la ciutadania i així poder anar a dormir amb la consciencia més tranquil·la.

Ens hi posem com ens hi posem, a ningú se li escapa la creixent desafecció dels ciutadans vers a la política. No podem negar que la situació de crisi en la que ens hem vist immersos els darrers anys ha estat el caldo de cultiu idoni per configurar aquest panorama de desafecció, com tampoc podem caure en la demagògia fàcil de pensar que tots els polítics actuen a la manera d’un “Barcenas” qualsevol. Hauríem de ser conscients de que les accions d’una minoria estan perjudicant la imatge d’una immensa majoria.

Enrocar-se en discursos immobilistes i del “i tu més”, quedar-se assegut al despatx en silenci esperant que el temps arregli els problemes o dirigir-se a la ciutadania a través de rodes de premsa convocades a cop de “plasma” no ajuden a trobar una solució al distanciament entre la política i la ciutadania. Arremangar-nos i posar-nos a treballar per intentar-ho és, sense cap mena de dubte, la millor elecció.

Conscients d’aquesta situació, un dels principals objectius que em vaig marcar en assolir l’alcaldia de Calella va ser, precisament, el de recuperar la confiança dels ciutadans amb els seus governants. Calia obrir finestres i córrer cortines perquè res s’interposés entre la gestió de la cosa pública i els ciutadans. Ens hi hem posat, hi hem treballat i ho hem aconseguit.

A l’hora que varem posar en marxa la “Unitat de Transparència i Bona Governança” per sotmetre la nostra gestió a l’examen de fins a vuitanta indicadors que realitza l’exigent organització no governamental “Transparency International”, varem començar a treballar en un nou espai web de l’Ajuntament de Calella que, més enllà de ser un aparador virtual de la ciutat, servis per posar a disposició dels ciutadans tota la informació referent a la gestió del govern municipal. Una tasca llarga i complexa que aquesta setmana ha donat els seus fruits.

Aquesta setmana Calella a rebut el segell “Infoparticip@”, un distintiu atorgat pel “Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural” de la “Universitat Autònoma de Barcelona”. Un guardó que situa Calella al “Mapa de les Bones Practiques de la Comunicació Pública Local a Catalunya”. Calella ha obtingut una puntuació de 93 sobre 100 després d’avaluar 41 indicadors relatius als representants polítics de la ciutat, a com es gestionen els recursos col·lectius, com s'informa de la gestió i quines eines s'ofereixen a la participació ciutadana.

Ho varem prometre, hi ho hem complert. Ho hem fet gràcies a la feina de moltes persones compromeses amb el projecte amb el que CiU va presentar la seva candidatura l’any 2011 i, especialment, gràcies a la feina desenvolupada des de la Regidoria de Noves Tecnologies i Comunicació de la Lorena Sánchez.


En totes aquelles qüestions que estiguin a les nostres mans, seguirem treballant fins l’últim dia per escurçar, en la mesura que sigui possible, la distancia entre els ciutadans i els seus governants.