diumenge, 10 de maig de 2015

Transparència imprescindible; i prioritària!



A aquestes alçades ningú pot posar en dubte el valor de la transparència com a element conciliador entre gestor públic i administrat. El dret de tot ciutadà a saber com es gestionen els seus impostos i que fan les persones escollides amb els seus vots, pren una dimensió molt major en uns temps en que l’actitud d’uns pocs ha generat sospita permanent cap a molts.

Aviat farà quatre anys del dia en que vaig prendre possessió com a alcaldessa de Calella. Va ser uns dies abans que prengués una de les primeres decisions i una de les que m’han fet sentir més orgullosa d’haver pres; crear la Unitat de Transparència i Bona Governança de l’Ajuntament de Calella, i encarregar la seva direcció a una funcionaria.

Hem treballat de valent -i ho seguirem fent- per aconseguir un Ajuntament amb parets de vidre. Amb transparència, pluralitat i participació. A banda dels representants del govern municipal, en el procés d’adjudicació dels principals contractes de serveis (aigua, electricitat i neteja) hi han estat presents un representant de cada partit amb representació municipal i, evidentment, amb tècnics de l’ajuntament.

Tot i que les Juntes de Portaveus es convoquen abans de la celebració d’un Ple Municipal, un cop al mes, amb Ple o sense, s’han convocat els portaveus de totes les formacions del l’arc municipal per compartir informació sobre projectes, gestions o problemàtiques que el govern tenia sobre la taula. En aquestes trobades, s’han posat a debat fins a 179 temes diferents. Aquell que tingui la temptació d’acusar al govern que presideixo de falta de transparència o de limitar la informació, estaria fent un exercici d’electoralisme de curta volada.

Hem signat convenis amb el Síndic de Greuges i amb l’organització “Transparència Internacional” i hem obtingut el segell “Infoparticipa”, a la qualitat i la transparència de la comunicació pública local, que ha determinat que l’Ajuntament de Calella obté una puntuació de 98 punts en una escala de 100. Quan vaig prendre possessió com a alcaldessa, la puntuació era de 39 punts. Em sorprèn sentir com, algun dels nostres legítims adversaris polítics, s’atreveixen a qüestionar la validesa d’aquestes dades avalades pel Laboratori de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural (LPCCP) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).

Hi ha qui veu els ajuntaments com una gestoria a la qual només cal regularitzar els papers i pagar els impostos,  per nosaltres l’Ajuntament és la primera empresa de la nostra ciutat, una empresa que ha de ser eficient, propera i sobretot garantia d’oportunitats pel conjunt dels calellencs i calellenques. En aquesta línia hem treballat, i en aquesta línia volem seguir “treballant per a tothom”.