A aquestes alçades ningú pot posar en dubte el valor de la
transparència com a element conciliador entre gestor públic i administrat. El
dret de tot ciutadà a saber com es gestionen els seus impostos i que fan les
persones escollides amb els seus vots, pren una dimensió molt major en uns
temps en que l’actitud d’uns pocs ha generat sospita permanent cap a molts.
Aviat farà quatre anys del dia en que vaig prendre possessió
com a alcaldessa de Calella. Va ser uns dies abans que prengués una de les
primeres decisions i una de les que m’han fet sentir més orgullosa d’haver
pres; crear la Unitat de Transparència i Bona Governança de l’Ajuntament de
Calella, i encarregar la seva direcció a una funcionaria.
Hem treballat de valent -i ho seguirem fent- per aconseguir
un Ajuntament amb parets de vidre. Amb transparència, pluralitat i
participació. A banda dels representants del govern municipal, en el procés
d’adjudicació dels principals contractes de serveis (aigua, electricitat i
neteja) hi han estat presents un representant de cada partit amb representació
municipal i, evidentment, amb tècnics de l’ajuntament.
Tot i que les Juntes de Portaveus es convoquen abans de la
celebració d’un Ple Municipal, un cop al mes, amb Ple o sense, s’han convocat
els portaveus de totes les formacions del l’arc municipal per compartir
informació sobre projectes, gestions o problemàtiques que el govern tenia sobre
la taula. En aquestes trobades, s’han posat a debat fins a 179 temes diferents.
Aquell que tingui la temptació d’acusar al govern que presideixo de falta de
transparència o de limitar la informació, estaria fent un exercici
d’electoralisme de curta volada.
Hem signat convenis amb el Síndic de Greuges i amb
l’organització “Transparència Internacional” i hem obtingut el segell
“Infoparticipa”, a la
qualitat i la transparència de la comunicació pública local, que ha determinat
que l’Ajuntament de Calella obté una puntuació de 98 punts en una escala de
100. Quan vaig prendre possessió com a alcaldessa, la puntuació era de 39
punts. Em sorprèn sentir com, algun dels nostres legítims adversaris polítics,
s’atreveixen a qüestionar la validesa d’aquestes dades avalades pel Laboratori
de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural (LPCCP) de la
Universitat Autònoma de Barcelona (UAB).
Hi ha qui veu els ajuntaments com una gestoria a la qual
només cal regularitzar els papers i pagar els impostos, per nosaltres l’Ajuntament és la primera
empresa de la nostra ciutat, una empresa que ha de ser eficient, propera i
sobretot garantia d’oportunitats pel conjunt dels calellencs i calellenques. En
aquesta línia hem treballat, i en aquesta línia volem seguir “treballant per a
tothom”.