Ja fa mesos, massa
mesos, que la política fa “podi” en les diferents onades d’enquestes del Centre
d’Investigacions Sociològiques (CIS) i apareix com el tercer problema que te
Espanya, segons els enquestats. Ja és curiós
que, a diferencia de quan es tracta d’enquestes electorals, ningú posa en dubte
la fiabilitat d’aquests resultats. Potser és la forma amb que alguns pretenen
mostrar certa actitud receptiva cap als problemes que expressa la ciutadania i
així poder anar a dormir amb la consciencia més tranquil·la.
Ens hi posem com ens
hi posem, a ningú se li escapa la creixent desafecció dels ciutadans vers a la
política. No podem negar que la situació de crisi en la que ens hem vist immersos
els darrers anys ha estat el caldo de cultiu idoni per configurar aquest
panorama de desafecció, com tampoc podem caure en la demagògia fàcil de pensar
que tots els polítics actuen a la manera d’un “Barcenas” qualsevol. Hauríem de
ser conscients de que les accions d’una minoria estan perjudicant la imatge
d’una immensa majoria.
Enrocar-se en
discursos immobilistes i del “i tu més”, quedar-se assegut al despatx en
silenci esperant que el temps arregli els problemes o dirigir-se a la
ciutadania a través de rodes de premsa convocades a cop de “plasma” no ajuden a
trobar una solució al distanciament entre la política i la ciutadania. Arremangar-nos
i posar-nos a treballar per intentar-ho és, sense cap mena de dubte, la millor
elecció.
Conscients d’aquesta
situació, un dels principals objectius que em vaig marcar en assolir l’alcaldia
de Calella va ser, precisament, el de recuperar la confiança dels ciutadans amb
els seus governants. Calia obrir finestres i córrer cortines perquè res s’interposés
entre la gestió de la cosa pública i els ciutadans. Ens hi hem posat, hi hem
treballat i ho hem aconseguit.
A l’hora que varem
posar en marxa la “Unitat de Transparència i Bona Governança” per sotmetre la
nostra gestió a l’examen de fins a vuitanta indicadors que realitza l’exigent
organització no governamental “Transparency International”, varem començar a
treballar en un nou espai web de l’Ajuntament de Calella que, més enllà de ser
un aparador virtual de la ciutat, servis per posar a disposició dels ciutadans
tota la informació referent a la gestió del govern municipal. Una tasca llarga
i complexa que aquesta setmana ha donat els seus fruits.
Aquesta setmana
Calella a rebut el segell “Infoparticip@”, un distintiu atorgat pel “Laboratori
de Periodisme i Comunicació per a la Ciutadania Plural” de la “Universitat
Autònoma de Barcelona”. Un guardó que situa Calella al “Mapa de les Bones
Practiques de la Comunicació Pública Local a Catalunya”. Calella ha obtingut
una puntuació de 93 sobre 100 després d’avaluar 41 indicadors relatius als representants polítics de la ciutat, a
com es gestionen els recursos col·lectius, com s'informa de la gestió i quines
eines s'ofereixen a la participació ciutadana.
Ho varem prometre, hi ho hem complert. Ho hem fet gràcies a
la feina de moltes persones compromeses amb el projecte amb el que CiU va
presentar la seva candidatura l’any 2011 i, especialment, gràcies a la feina
desenvolupada des de la Regidoria de Noves Tecnologies i Comunicació de la
Lorena Sánchez.
En totes aquelles qüestions que estiguin a les nostres mans,
seguirem treballant fins l’últim dia per escurçar, en la mesura que sigui
possible, la distancia entre els ciutadans i els seus governants.