Començar un nou any porta implícit l'exercici de fer
balanç del que acabem de deixar enrere, be sigui en l'àmbit personal o en el
col·lectiu.
En el vessant col·lectiu, i més concretament en el de la
gestió de la cosa pública, s'imposa l'anàlisi de la feina feta per comprovar si
les iniciatives impulsades pels qui tenim la responsabilitat de governar han
tingut el retorn desitjat.
Pels qui tenim el turisme com a principal motor econòmic,
l'examen coincideix amb la cita cabdal del sector (amb permís del Saló
Internacional del Turisme de Barcelona), que no és altra que Fitur, la Fira
Internacional de Turisme d'Espanya que s'està celebrant aquesta setmana a
Madrid i on he tingut la satisfacció d'encapçalar la delegació calellenca.
Coincidint amb aquesta Fira, diversos organismes
publiquen diferents estudis que serveixen per determinar la bona orientació de
les polítiques implementades. Per alguns només son enquestes i, ja se sap el
que diuen, "hi ha veritats, mentides i enquestes", però no és menys
cert que la demoscòpia és l'única forma de conèixer unes dades que d'altra
forma no podríem saber mai. I son aquests estudis els que, un any més, han
demostrat la nostra capacitat per esdevenir motor econòmic de l'Estat i referència
internacional.
Observo amb satisfacció com, el 2013, aquesta Catalunya
que en cas de convertir-se en Estat sobirà "s'ensorraria en la
misèria" ha rebut 15,6 milions de turistes estrangers, un 8% més que l'any
2012. Però tant bona dada com la quantitativa és la qualitativa. Sabem, de fa
temps, que l'aposta correcte no rau tant en augmentar el nombre de turistes que
ens visiten, com en millorar la seva qualitat. En aquest sentit voldria
destacar el fet que la despesa del turisme estranger ha superat els 14.000
milions d'euros, un 14,2% més que l'any anterior. Son bones dades per Catalunya i, es clar, son bones dades
per Calella.
La feina dels nostres empresaris turístics, restauradors
i comerciants ha rebut un aprovat alt. Així ho demostra un estudi realitzat pel
"Laboratori del Turisme de la Diputació de Barcelona".
Aquell turisme que visitava Calella a la recerca de
diversió "low cost" ha empres definitivament la retirada per donar
pas al turisme de qualitat que tota destinació turística desitja.
És molta la informació que es desprèn d'aquest estudi.
Permeteu-me que ho simplifiqui amb un parell de dades que m'han semblat
especialment importants.
El col·lectiu de turistes que més visiten Calella és el
d'edat compresa entre els 45 i els 54 anys, i el 42,4% es considera de classe
mitja-alta.
A diferencia del que pugui semblar, els turistes que més
visiten Calella son de nacionalitat espanyola, seguits de francesos, britànics
i russos, tots ells en percentatges força similars, i la despesa mitjana per
persona i dia que fan a Calella se situa en 219€. Una altra dada important i
que ens reafirma el valor afegit que tenim amb el nostre centre comercial és la
despesa que comporta per persona que la situa força incrementada respecte al
conjunt de la marca Costa de Barcelona. Excel·lent notícia.
No voldria acabar aquest post sense donar-vos una dada
més. Potser la més important. Una dada que s’escapa de la fredor de les xifres
macroeconòmiques i que vull compartir amb vosaltres.
D’entre les diferents qüestions sobre les quals s’ha
demanat als turistes que valorin amb una nota d'entre l'1 i el 10, la nota més
alta, un 8,6, és per l'amabilitat de la gent del municipi.
Mai us podré expressar amb paraules l'orgull que per a mi
representa ser l'alcaldessa d'una ciutat que ha sabut reinventar-se per
mantenir el liderat en un sector extremadament competitiu com és el del
turisme.
Seguirem treballant per seguir consolidant Calella com un
referent de Ciutat integradora, amable i acollidora. Gràcies a tots els que feu
que això sigui possible.