La internacionalització de les nostres empreses ha de ser el puntal del nostre progrés econòmic i social. La crisi econòmica fa que els mercats de proximitats sigui insuficients per impulsar el nostre creixement i, es per això, que ens hem de llençar de manera decidida a la participació del mercats globals.
Una gran oportunitat per aconseguir aquesta fita es que Catalunya, a través de Barcelona, esdevingui una gran i competent plataforma logística del trànsit de mercaderies entre Àsia i Europa. El port i l'aeroport de Barcelona, la proximitat amb la frontera francesa i la competitivitat de la nostra economia ens avalen per esdevenir el principal pol econòmic i logístic de la Mediterrània. No és feina fàcil perquè Marsella té valuoses infrastructures per aspirar a aquesta capitalitat.
En aquesta pugna, la diferència la marcarà la connectivitat ferroviària de mercaderies amb el cor d'Europa. Des de fa molts anys, el govern central ignora les peticions reiterades de Catalunya de disposar amb una connexió ferroviària d'alta velocitat que enllaci el Port de Barcelona amb la xarxa europea de mercaderies. Madrid, no només a ignorat les nostres peticions, sinó que ha fomentat activament el port d'Algecires i la seva connectivitat pel Pirineu Central amb les xarxes europees.
Aquesta negativa a construir un eix ferroviari mediterrani de mercaderies té efectes molt seriosos en la nostra economia. I són compartit pel conjunt dels territoris de la Mediterrània, des d'Almeria fins al País Valencià, precisament l'eix exportador per excel•lència de l?estat espanyol. La situació és prou preocupant com per alertar i coordinar als empresaris d'aquest eix en la reivindicació del corredor mediterrani. Els ajuntaments de les ciutats implicades i els governs autonòmiques -malgrat reticències històriques – fan pinya del corredor i que el govern central el consideri prioritari davant de la Unió Europea. Afortunadament, hem sabut fa poc que la proposta de pressupostos de la Comissió Europea 2014-2020 considera prioritari el corredor mediterrani. La gran feina de l'eurodiputat Ramon Tremosa no està exempta de responsabilitat en el canvi de posicions en el Comissió.
Personalment, a la darrera sessió del Senat, vaig poder impulsar un moció, per primer cop a les Corts Espanyoles, que insta al govern central a fer un informe detallat de les inversions en infraestructures previstes per al període 2011-2014 segons la seva competitivitat; es tracta d'optimitzar els recursos, racionalitzar la despesa i ser capaços també de prioritzar en funció de l'economia, on l'economia productiva sigui bàsica. En aquest sentit, la moció insta a impulsar les licitacions pendents d'obres ferroviàries relacionades amb els nuclis de rodalies, el corredor de la mediterrània i els accessos als ports marítims de Tarragona i Barcelona i de la resta de l'arc mediterrani.
La moció va ser aprovada pel conjunt de forces polítiques del Senat, excepte PSC-PSOE . A la campanya electoral sentireu moltes promeses i bones paraules. Vint anys després del primer AVE Madrid-Sevilla, el port de Barcelona encara no connecta amb Europa. Fets i no paraules.