Trobada amb el vide-president de la provincia d'Henan, Zhang Guangzhi |
Una de les coses que, d’entrada, crida l’atenció
als visitants del Museu del Turisme de Calella, és poder comprovar com ha
canviat el món durant els 60 anys en que la ciutat ha estat destinació
turística.
Seria un greu exercici d’ingenuïtat pensar que
aquests canvis acaben aquí. La constant millora dels mitjans de transport i la
comunicació entre països han difuminat les fronteres. Les ganes constants de
les persones de descobrir cada racó d’aquest planeta, ens obliga a estar en alerta
permanent per no quedar al marge dels canvis que es produeixin i seguir formant
part del circuit de les destinacions turístiques escollides pel turisme
emergent.
Hem conegut la “Calella dels alemanys”, van venir
els anglesos, els francesos, els suecs... Els últims anys el turisme provinent
de l’antiga Unió Soviètica ha ocupat hotels, restaurants i comerços. I ara,
que?
Ara cal estar atent als nous moviments del sector.
Els conflictes que afecten molts dels països que formen l’arc sud de la
Mediterrània ens converteix en una opció real per aquells que busquen un lloc
on passar les seves vacances i, des de fa anys, sentim dir que la Xina serà el
pròxim país emissor de turisme de masses.
El gegant asiàtic desperta. El que des de fa anys
ha esdevingut un dels motors principals de l’economia mundial, anuncia la seva
ferma voluntat de convertir-se en emissor de turisme, i seria imperdonable no
buscar la forma de presentar-nos davant del mercat turístic xinès amb les mans
plenes d’ofertes per gaudir de les vacances que busquen.
Entre els dies 24 i 26 de maig, es va celebrar l’”International Mayor’s Forum on Tourism”, organitzat
pel Ministeri de Turisme de Xina, l’Organització Mundial del Turisme i el
Govern de la Província d’Henan. Un fòrum on alcaldes i alcaldesses de més de
100 municipis turístics de 36 països diferents, vàrem tenir l’oportunitat de
presentar els nostres pobles i ciutats als agents emissors de la zona. I
Calella hi va ser.
Aquest congrés és una important plataforma per
donar a conèixer la ciutat de Calella a un mercat amb un gran potencial que ja
mostra una notable tendència a l’alça a Catalunya; l’any 2015, les visites del
turisme xinés van experimentar un creixement del 38,9%, mentre que la seva
despesa va augmentar fins a un 62%. El 2020, 150 milions de turistes xinesos
visitaran altres països a través d'Àsia i cap el 2030, 1 de cada 5 viatgers ho
farà des de la Xina. El creixement de la Xina com a mercat emissor durant el
2015 ha estat el més alt a nivell mundial, arribant als 120 milions de
persones.
Durant tres intensos dies, vaig
tenir l’oportunitat de presentar Calella a diversos mitjans de comunicació
asiàtics, vaig poder mantenir una trobada amb el vice-president de la província d’Henan,
Zhang Guangzhi, i vaig poder presentar Calella com a possible candidata activa
al proper congrés, que s’ha de celebrar el 2018.
El divendres 27 de maig, vaig aterrar a El Prat amb
la sensació d’haver fet els deures i amb la tranquil·litat que dona saber que
la ciutat disposa d’un sector turístic i comercial potent i dinàmic, que estarà
a l’alçada i sabrà adaptar-se –com ha fet sempre- al pròxim canvi.
Estem preparats!