Ser alcaldessa implica, entre moltes altres
coses, assistir i presidir molts actes de diversos tipus, entre els quals hi ha
els de presentació pública de serveis i recursos per a una gestió més eficient
de la ciutat. Aquest és el cas de l’acte que, divendres passat, va servir per
presentar la nova flota de maquinària de recollida de residus i neteja de
Calella.
Aquest no va ser un acte públic més. Per a mi,
aquest acte va tenir una simbologia molt especial. Igual que molts de
vosaltres, soc conscient de que els serveis de neteja d’un municipi son dels
més importants que ha de gestionar un Ajuntament –si no el que més-, un fet que
pren especial rellevància en poblacions com Calella, que durant un bon grapat
de mesos veu com la seva població augmenta de forma considerable, arribant-se a
multiplicar per tres. Això te la seva inevitable repercussió en la gestió dels
residus. Som una població que no arriba als 20.000 habitants, que ha d’estar
preparada per donar serveis a un turisme que suposa 1.900.000 pernoctacions
cada any i, creieu-me quan us dic que això no és gens fàcil.
La neteja d’una ciutat és, segurament, una
d’aquelles matèries en les quals costa més satisfer a tothom, per molt que des
dels ajuntaments fem tot el que estigui a les nostres mans per millorar-la cada
dia. Calella, per la seva condició de ciutat turística, veu com les dificultats
per donar un servei al gust de tots son especialment complexes. Però la
dificultat, en si mateixa, ha de ser un repte que hem d’afrontar amb ganes i
amb decisió.
El mes de maig de l’any passat, l’Ajuntament de
Calella va signar un nou contracte amb la UTE Urbaser/Arca del Maresme.
Vàrem deixar escrit, negre sobre blanc, com volíem que fos el sistema de gestió
i recollida de residus de Calella. El procés ha estat més llarg per la
complexitat en el procés de producció de la nova maquinaria i per la
singularitat d’alguns dels nous mitjans, les noves metodologies a aplicar, com
la instal·lació de contenidors mòbils que substitueixen la recollida porta a
porta, i la incorporació de les tecnologies de la informació que han de
permetre que tots i cadascun dels ciutadans es converteixin en part activa en
els processos per tenir Calella endreçada i neta. Un cop vistos els resultats,
estic en disposició d’afirmar que aquesta és una d’aquelles ocasions en que l’espera
val la pena.
La nova
flota incorpora una furgoneta més amb aigua calenta a pressió, un camió de 3500
kg per a recollir estris i bosses al carrer, dos tricicles elèctrics i 4
contenidors mòbils. A més, s’han substituït les màquines més antigues per noves
màquines més modernes i eficients, com és el cas de la renovació de dos
escombradores, així com els vehicles elèctrics, que milloren la sostenibilitat.
A banda dels
equipaments tècnics, s’han incrementat els efectius, especialment a les tardes
amb, allargant el servei pròrroga de servei fins a les onze de la nit en
temporada alta. A més, per millorar la recollida de material que no es pot
dipositar als contenidors, es desdoblarà el servei de deixalleria mòbil que
fins ara era de cinc tardes a la setmana i, a partir d’ara, s’incrementa els
matins de dilluns a dissabte.
Aviat es
renovaran tots els contenidors de superfície i es continuaran posant tancaments
per a embellir els nuclis de contenidors i se seguirà treballant per soterrar
més nuclis de contenidors.
Però per molt que s’incrementi la presencia de
treballadors de la neteja al carrer, és difícil estar a tot arreu. Aquí és on
entra la col·laboració de tots i cadascun dels ciutadans que, a través d’una
aplicació mòbil –disponible per a dispositius Apple i Android- podran alertar,
a temps real, de qualsevol incidència a la via pública, tant si és de neteja
com de qualsevol altra tipus. N’hi haurà prou amb fer una fotografia de la
incidència i enviar-la als serveis municipals per què aquests es posin en marxa
de manera immediata.
Cada any destinem 2.300.000€ a neteja, però tots
els recursos son insuficients quan es tracta de lluitar contra l’incivisme.
Tenim les eines. Ara només ens cal la
implicació de tots els ciutadans perquè Calella llueixi com es mereix.
Vull agrair els esforços de l’empresa
concessionària del serveis i, especialment, a tots els treballadors que cada
dia demostren una gran implicació durant els mesos que han passat des de la
signatura del nou contracte de neteja i la renovació i l’ampliació de la flota.
Tots ens hi hem de posar de valent. Només així
serem capaços de sortir-nos-en.